Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen



Op de bank bij www.SpaarInformatie.nl

di 6 okt 2009 door: SpaarInformatie

Even voorstellen

Wij zijn Jan en Koen en onderhouden sinds mei 2007, met veel plezier www.SpaarInformatie.nl. We zijn collega's bij een groot industrieel bedrijf en delen beide de passie voor sparen en de mogelijkheden van het internet. Sinds 2005 hadden we beide al de intentie om samen een website op te zetten. Het vinden van een goed idee bleek lastiger dan het leek.

Waarom zijn jullie begonnen met SpaarInformatie?

Het idee voor SpaarInformatie ontstond uiteindelijk in 2007. Toen stopte een spaarsite waar we veel gebruik van maakten. Onze zoektocht naar een andere objectieve site met alle rentestanden liep op niets uit. Tijdens deze zoektocht merkten we dat ook veel anderen behoefte hadden aan een dergelijke site. De sites die op dat moment bestonden waren incompleet of bevooroordeeld. Hier wilden wij verandering in brengen. Wij zijn toen snel aan de slag gegaan met het bouwen van de website, waarna we in mei 2007 online zijn gegaan.

Hoe wordt ervoor gezorgd dat SpaarInformatie actueel is?

Ons principe om een compleet overzicht van spaarrentes te geven bleek heel veel werk te zijn. In het begin hielden we namelijk alle rentes dagelijks handmatig bij. Omdat het een uit de hand gelopen hobby is, die we naast ons normale werk doen, nam dit teveel tijd in beslag. Om tijd te besparen hebben we toen een groot gedeelte van de controles geautomatiseerd.

Nu worden meerdere keren per dag automatisch alle rentestanden (ruim 370 spaarproducten) van de banken gecontroleerd. De gevonden wijzigingen worden daarna handmatig gevalideerd, waarna ze op de site verschijnen. Deze handmatige stap is noodzakelijk omdat uit ervaring blijkt dat niet elke verandering juist is, omdat er bij banken ook wat mis kan gaan. In zo'n geval nemen we contact op met de bank om te vragen of de rente correct is. Door deze werkwijze kunnen we een hoge kwaliteit garanderen.

Is jullie site echt onafhankelijk?

Wij streven er naar een compleet overzicht van Nederlandse spaarproducten te geven. Hierdoor worden alle spaarproducten met elkaar vergeleken zonder bepaalde banken voor te trekken. Bij het uitbrengen van nieuwe spaarproducten worden wij hier door de banken en alerte bezoekers op gewezen. Deze worden dan zo snel mogelijk toegevoegd om een compleet overzicht te houden.

Wat wij doen is de spaarmarkt transparant maken zodat onze bezoekers zelf een goede keus kunnen maken. We hebben daarom duidelijk regels opgesteld waaraan een spaarproduct moet voldoen om op onze site te worden opgenomen en in welke volgorde de spaarproducten in onze ranglijsten komen te staan. Natuurlijk staan in onze ranglijsten spaarproducten met de hoogste rente bovenaan. Als er twee spaarproducten zijn met een gelijke rente, staat die rekening bovenaan waarop als eerste een renteverhoging danwel als laatste een rentedaling is doorgevoerd. Zo hebben we voor elke situatie een regel waarmee we de positie van een rekening bepalen. De banken bepalen hierdoor zelf, via hun renteaanpassingen, welke positie een spaarrekening in onze overzichten heeft.

De combinatie van compleetheid en transparantie van de regels met betrekking tot de volgorde van de rentes, maakt onze site echt onafhankelijk. We presenteren dus alleen objectieve informatie zonder daar een advies bij te geven. Voor financieel advies verwijzen we altijd naar een bank of financieel adviseur.

Wat voor spaarders zijn jullie zelf en beleggen jullie ook?

Wij zien onszelf als actieve spaarders wat inhoudt dat we tenminste maandelijks bekijken of ons spaargeld op de juiste rekening staat. Daarbij splitsen we het spaargeld in drie groepen: voor korte termijn (< 1 jaar), middenlange termijn (1-5 jaar) en lange termijn (meer dan 5 jaar).

Het spaargeld voor korte termijn spreiden we over meerdere banken, waarbij we uiteraard de spaarrekeningen die het hoogste in onze TOP-10 staan gebruiken. Het spreiden over minimaal twee banken is bij dit spaargeld erg belangrijk. Als een bank in de problemen komt, kan het een tijdje duren voordat het depositogarantiestelsel uitkeert. Mocht dit onverhoopt gebeuren, dan hebben we altijd nog het spaargeld op de andere bank voorhanden. Bij het verplaatsen naar een andere spaarrekening houden we ook altijd rekening met de rente die je verliest tijdens de overboekdagen. Om het mogelijk te maken het spaargeld snel te kunnen schuiven naar een andere rekening moet je die rekening natuurlijk wel al hebben. Hiervoor hebben we meer dan 10 spaarrekeningen achter de hand.

Het spaargeld voor middenlange termijn proberen we op meerdere deposito's vast te zetten, als de rente daarvoor gunstig is. Het spaargeld voor de langere termijn spreiden we tussen deposito's en aandeelfondsen. De beleggingsfondsen die we kiezen moeten een goed track-record hebben en het risico moet beperkt zijn. Voor mensen met veel spaargeld is het natuurlijk ook erg belangrijk binnen de grenzen van het Nederlandse depositogarantiestelsel te blijven, zodat het spaargeld nooit verloren kan gaan in het geval een bank failliet gaat.

Hoeveel tijd steken jullie in SpaarInformatie?

We zijn gestopt om de tijd bij te houden omdat we er zoveel mee bezig zijn. Ook de vakanties worden voor een deel benut om aan SpaarInformatie te werken. Tijdens vakanties zorgen we er voor dat altijd één van ons thuis is om de rentes te controleren. Gelukkig hebben we voor het forum twee goede moderators, die ons veel werk uit handen nemen. Die willen we hierbij nog eens hartelijk bedanken!

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

Sinds de start in mei 2007 is www.SpaarInformatie.nl meer dan 4 miljoen keer bezocht. Uit de vele positieve reacties op het forum en de emails die we ontvangen, blijkt dat veel mensen baat hebben bij de informatie die we bieden. Desondanks zijn er nog steeds heel veel mensen die niet het maximale uit hun spaargeld halen. Veel spaargeld staat op spaarrekeningen waarop je erg weinig rente krijgt. Hieruit halen we veel motivatie om door te gaan met de ontwikkeling van SpaarInformatie, waardoor we meer van dat slapende spaargeld wakker kunnen maken.

Voor de toekomst hebben nog genoeg plannen om stap voor stap de site uit te breiden om onze bezoekers nog meer informatie te bieden. Een aantal van deze ideeën komen voort uit suggesties van bezoekers, wat we enorm waarderen. Deze web-log is een van deze uitbreidingen. Verder willen, ondanks alle recente kritiek op banken, de bank met het beste spaarproduct eens in het zonnetje zetten. Wat dat precies betekent blijft nog even een verrassing.

Het SpaarInformatie team,
Jan en Koen

Advertenties