Spaarinformatie, de site voor informatie over sparen


Veilig internetbankieren (deel 1)

zo 10 jan 2010 door: SpaarInformatie

In een serie van drie blogs belichten we de aspecten van veilig internetbankieren. Deze keer: drie keer kloppen. De Nederlandse Vereniging van Banken is in 2008 gestart met deze campagne. In drie stappen wordt aangegeven wat u kunt doen om het internetbankieren veiliger te maken.

De eerste klop: klopt uw pc-beveiliging?

Vroeger werden virussen vooral door hobbyisten geschreven die het een "kick" vonden om hun virus over de hele wereld te verspreiden. Deze tijd ligt al ver achter ons. Tegenwoordig worden kwaadaardige programma's uitgebuit door de georganiseerde misdaad en is het doel onder andere het verzamelen van persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden en credit card gegevens.

Zorg daarom dat uw eigen computer voldoende beveiligd is want als die beveiliging niet goed zit, kunnen veel van de overige voorzorgsmaatregelen omzeild worden. Denk aan de volgende punten om uw PC te beveiligen:

  • update uw besturingssysteem (bijvoorbeeld Windows) regelmatig
  • beveilig uw draadloze verbinding
  • maak gebruik van de meest recente internet browser
  • zorg dat er een virusscanner, anti-spyware software en een firewall geïnstalleerd is

De tweede klop: klopt de website van uw bank?

De eerste stap is het controleren van het internet adres van uw bank. Is het adres juist gespeld, dus niet www.raboobank.nl maar www.rabobank.nl? De tweede stap is de controle of de inlog procedure gelijk aan de vorige keren. Als deze afwijkend is, let dan extra op. Wellicht is er sprake van Phishing. Bij phishing worden mensen naar een nep site gelokt die lijkt op hun bank, maar die in werkelijkheid door criminelen is opgezet. De criminelen hopen dat de argeloze bezoekers hun wachtwoorden invullen zodat deze misbruikt kunnen worden. Ten slotte controleer of tijdens en na het inloggen een hangslotje zichtbaar is en dat het webadres begint met https://
Dit geeft aan dat de verbinding van uw computer tot aan de computer van de bank gecodeerd is. In de volgende blog wordt hier uitgebreid op ingegaan.

De derde klop: klopt de betaling?

Bij het betalen via internet geeft uw bank instructies. Volg deze instructies exact op. Dit lijkt logisch maar in de praktijk is het verleidelijk om niet goed te lezen en snel verder te gaan. Een voorbeeld: de Rabobank werkt met een zogenaamde Random Reader. Dit is een soort rekenmachine waar een code die de Rabobank geeft ingetypt wordt. Daarna verschijnt een nummer op het schermpje van de Random Reader dat weer op de site van de Rabobank ingevuld moet worden. Dit is de bevestiging voor de Rabobank dat de opdracht echt van u afkomt. Tot zover is alles standaard. Bij grotere bedragen moeten er twee of zelfs drie nummers ingevuld worden. Hier gaat het soms fout. Er wordt door de gebruikers niet goed gelezen en de getallen worden snel ingevoerd waarna de opdracht wordt uitgevoerd. De Rabobank geeft aan dat het tweede getal gelijk moet zijn aan het over te maken bedrag. Als u niet controleert of dit getal inderdaad gelijk is aan het totaal bedrag, dan heeft deze voorzorgsmaatregel geen nut. Het zou kunnen zijn dat er bijvoorbeeld een fout heeft gemaakt bij het intypen van het bedrag (bijvoorbeeld de komma fout neergezet) of dat de opdracht door iemand anders gemanipuleerd is. Als het getal niet klopt moet er direct gestopt worden met de transactie. Zo hebben banken elk hun eigen voorzorgsmaatregelen die alleen werken als de gebruikers er gebruik van maken.
Voorbeeld internetbankieren Rabobank

Discussieer mee

Het tweede deel van deze serie zal uitgebreid ingaan hoe gecontroleerd kan worden dat de verbinding met de bank veilig is. Tot die tijd kunt u vragen en opmerkingen over deze blog posten in het SpaarInformatie forum

Advertenties